TIPS: fota horisont/lanskaps bilder på bästa sätt!

Tänkte ge er ett tips på hur man får snyggast horisont/lanskaps bilder. Det kan vara knepigt ibland men man lär sig efter ett tag!

1. Ett av det viktigaste och bästa trixet tycker jag, är att använda ett Stativ. Då undviker man suddiga bilder.

2. Ha en hellre en lång slutartid och lägre bländartal istället för att ha kort slutartid och högre bländartal. ¨
Exempel på lång slutartid: 1 s, 1/3 s , 1/10 s  Exempel på lågt bländartal: f/15 f/10 f/20   

3. Ändra vitbalansen beroende på när och vart du fotar landskapet.
 Om du fotar solnedgång: Skugga eller Moln  Om du fotar lanskap mitt på dagenDagsljus 
(alla vitbalans är olika i olika kameror, pröva dig fram!)

4. Och det sista knepet som jag tycker är en av det viktigaste knepen. det är det bilderna här nedanför demostrerar. 
Fota alltid så att "horisontlinjen" blir rak. På så sätt får man ett proffsigare intryck! 

här är ett exempel på hur en sned horisontlinje kan se ut. Om man jämför med bilden under så blir den här bilden en aning sämre och opproffsigare.

den här bilden har en "rak horisontlinje" vilket ger ett proffsigare intryck. 

bloglovin
Molly Måssebäck heter jag, bosatt i göteborg, men har den stora drömmen om USA. fotografi, coldplay, resa, scrapbooking, kompisar, familj och livet är det som ligger mig varmast om hjärtat. Om du är en passionerad fotoälskare, så har du kommit rätt. I den här bloggen kommer du få följa min vardag i bilder och text. Jag bjuder på fototips och kreativitet. Jag fotar med en Nikon D7000. (alla bilder är tagna av mig om det inte står något annat och de är förbjudna att kopiera, vill ni låna en bild så får ni fråga)